Tiedote 9.8.2023 Legionella-löydös Palvelukeskus Mäntylän vesijohtovedessä – ei sairastuneita, torjuntatoimenpiteet käynnissä

Palvelukeskus Mäntylän vesijohtovedestä tehdyissä tutkimuksissa on löytynyt Legionella-bakteeria. Sairastapauksia ei ole ilmennyt ja torjuntatoimenpiteisiin on ryhdytty välittömästi. Löydös on kiinteistön eikä löydöksiä ole todettu kiinteistön ulkopuolella. Löydös ei aiheuta toimenpiteitä kyseisen kiinteistön ulkopuolella.

Itä-Savon ympäristöterveydenhuollon terveysvalvonta on ottanut Palvelukeskus Mäntylän tiloista neljä viranomaisnäytettä 25.7.2023. Tuloksissa 8.8.2023 yhdessä näytteessä on todettu Legionella-bakteeria yli toimenpiderajan (> 1000 pmy/l). Näytteet on otettu kylmästä vesijohtovedestä ja lämpimästä käyttövedestä.

Varovaisuus periaatteen mukaisesti Legionella-bakteerin torjumiseksi on aloitettu laajat torjuntatoimenpiteet kiinteistöllä: lämpimän vesijohtoveden lämpötilaa on nostettu ja vettä juoksutetaan. Palvelukeskus Mäntylän vesijohtojärjestelmän desinfiointia valmistellaan ja desinfiointitoimet alkavat to 10.8.2023. Kontrollinäytteet otetaan desinfioinnin jälkeen.

Palvelukeskus Mäntylän asiakkaille ja heidän omaisilleen on tiedotettu asiasta. Tilanteesta tiedotetaan seuraavan kerran tilanteen normalisoiduttua kiinteistöllä. Tiedote on luettavissa Rantasalmen kunnan nettisivuilta Uutiset -palstalla www.rantasalmi.fi.

Lisätietoja asiasta antaa: kunnanjohtaja Rainer Leskinen puh. 040 501 9831