TIEDOTE 28.2.2024: Valtaosa Eloisan kuljetuspalvelujen ongelmista on saatu ratkaistua

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisassa otettiin käyttöön yksi, yhtenäinen kuljetuspalvelujen hankintasopimus taksiyrittäjien kanssa helmikuun 2024 alussa. Yhtenäiseen hankintasopimukseen siirtyminen aiheutti asiakkaiden palveluihin ongelmia, joita on ratkottu helmikuun alusta alkaen yhdessä DRide Oy:n kanssa. DRide välittää matkat kilpailutetulla operaattorisopimuksella koko Eloisan alueella.

Kuljetuspalvelujen hankinta toteutettiin huolella ja ongelmiin pyrittiin varautumaan mahdollisimman hyvin. Tästä huolimatta siirtymä toi mukanaan ongelmia.

-Palvelua aloittaessa huomasimme, että DRiden asiakastietojärjestelmässä oli hitautta, koska tieto jouduttiin keräämään eri alueilta ja eri tietokannoista. Ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan välittömästi ja tietokannat saatiin yhdenmukaisiksi ensimmäisen viiden vuorokauden aikana. Myös asiakasprofiilien tietojen päivittäminen vei arvioitua enemmän aikaa, mikä aiheutti ruuhkia ensimmäisen puolentoista viikon aikana. Nämä ongelmat ovat nyt takana, sanoo tila- ja tukipalvelujen johtaja Veli Matti Thure.

Asiakastietoja päivitetään jatkuvasti mutta asiakasprofiilien päivittämiseen liittyvä ruuhkapiikki on nyt takana.

Taksiyrittäjätilanne on nyt kohentunut Savonlinnan seudulla

Suurin haaste on kuitenkin ollut, että alkuvaiheessa taksiyrittäjiä ei lähtenyt koko Etelä-Savon alueella tasaisesti mukaan hankintasopimukseen. Etukäteen tätä yritettiin taklata järjestämällä taksiyrittäjille infotilaisuuksia ennen vuoden vaihdetta ja varsinaiseen sopimukseen liittyen vuodenvaihteen jälkeen. Muualla Eloisan alueella on ollut riittävästi kalustoa, mutta Savonlinnan seudulla hankintaan ei saatu taksiyrittäjiä alussa mukaan riittävästi. Tänä aikana palvelutyhjiötä täydennettiin Eloisan alueen muilla kuljetuspalveluntuottajilla parhaimman mukaan.

-Alussa Savonlinnan automäärän vähyys hämmästytti mutta nyt tilanne on jo huomattavasti parempi. Esimerkiksi tällä viikolla olemme saaneet Savonlinnan alueelle useita tarvittavia invatakseja lisää ja pahin pullonkaula on helpottumassa, kertoo Thure.

Sopimusten yhtenäistäminen oli välttämätön toimenpide

Uusi, yhdenmukainen sopimus korvaa Etelä-Savon alueella aiemmin olleet, noin puolenkymmentä eri sisältöistä sopimusta. Siirtyminen uuteen sopimukseen oli välttämätöntä myös siksi, että yksikään vanhoista organisaatioista Eloisalle periytynyt sopimus ei ollut sellainen, että sillä olisi voitu edetä koko Etelä-Savon alueella.

-Hyvää uudessa yhtenäistetyssä sopimusmallissa on etenkin se, että kuljetuspalvelua tuottavat yrittäjät voivat liittyä mukaan hankintasopimukseen koko hankintakauden ajan. Aiemmalla sopimuskaudella kesken sopimuskauden ei uusia yrittäjiä voitu ottaa mukaan täydentämään muuttuvaa tarvetta, Thure sanoo.

-Olemme todella pahoillamme kaikesta harmista mitä asiakkaillemme on uudistuksessa aiheutunut. Korostan, että edelleenkin on tärkeää laittaa palautetta, mikäli ongelmia ilmenee, jotta pääsemme heti selvittämään, mikä on vialla.

Palaute kannattaa laittaa virallisten palautekanavien kautta, jolloin se tulee nopeiten käsittelyyn. www.etelasavonha.fi/palaute tai https://dride.fi/asiakaspalaute/ tai soittamalla asiakasohjeessa mainituille kuljetuspalvelujen yhteyshenkilöille.

Lisätiedot:

Veli Matti Thure , tila- ja tukipalvelujen johtajap. 044 3519 658velimatti.thure@eteläsavonha.fi