Tiedote 21.2.2024: Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa kerää jatkossa asiakaspalautetta myös tekstiviestillä

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa on aloittanut asiakaspalautteen keräämisen tekstiviestitse. Tämä on osa Eloisan pyrkimystä parantaa palveluitaan ja vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin.

Satunnaisesti valitut asiakkaat tulevat saamaan Eloisan toimipisteessä asioimisen jälkeen viestin, jossa kysytään palautetta käyntikokemuksesta. Viestissä kysytään suositteluindeksiä ja sitä, mikä vaikutti eniten annettuun arvosanaan. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on suositellut, että kyselyissä olisi mukana muitakin hoidon arviointiin liittyviä kysymyksiä. Näitä kysymyksiä on vaihtelevasti mukana aina yksi. Kyselyn lopuksi esitetään vielä yksinkertainen kysymys: pärjääkö asiakas nyt sairauteensa liittyen paremmin vai huonommin. Tekstiviesteihin vastaaminen on asiakkaalle maksutonta.

– Asiakaspalautteiden kerääminen on tärkeä osa hyvinvointialueiden toiminnan arviointia ja kehittämistä. Jatkossa hyvinvointialueita vertaillaan myös näiden asiakaspalautteiden perusteella. Vertailu perustuu juurikin näistä tekstiviestipalautteista saatuihin suositteluindekseihin, kertoo Etelä-Savon hyvinvointialueen analyytikko Virpi Kuvaja-Köllner.

Palautteen keruu tekstiviestitse on jo käynnistynyt Mikkelin alueella ja laajenee tällä viikolla myös Savonlinnan alueelle. Kevään aikana palautteen keruu laajenee vielä Pieksämäelle. Ensimmäisessä vaiheessa kyselyjä laitetaan perusterveydenhuollon (lääkäri- ja hoitajakäynnit) ja suun terveydenhuollon asiakkaille. Jatkossa kyselyjä laitetaan myös muiden käyntien jälkeen.

Jo viime marraskuusta lähtien on Eloisassa ollut mahdollista antaa palautetta myös Eloisan nettisivujen kautta. Tässä palautejärjestelmässä voi lähettää sekä avointa palautetta että kokemuksia Eloisan palveluihin tai osastojaksoon liittyen. Palautetta voi antaa täällä: https://etelasavonha.fi/asiakkaan-opas/palaute-etela-savon-hyvinvointialueelle/

Etelä-Savon hyvinvointialue kiittää kaikkia asiakkaita, jotka ovat jo aktiivisesti antaneet tai aikovat antaa palautetta. Palautteet auttavat meitä kehittämään palveluitamme ja vastaamaan paremmin asiakkaidemme tarpeisiin.

Asiakaspalautteen keruun yhtenäistäminen Eloisassa on toteutettu Kestävän kasvun Eloisa -hankkeen tuella. Lisätietoja hankkeesta: https://etelasavonha.fi/eloisa/tutkimus-ja-kehittamistyo/hankkeet/kestavan-kasvun-eloisa/

Lisätietoja antaa:

Virpi Kuvaja-Köllner, analyytikko, asiakaspalautejärjestelmän pääkäyttäjä, 040 656 7555, virpi.kuvaja-kollner@etelasavonha.fi