Eloisan ajanvarauskirjeet saa jatkossa näppärästi Suomi.fi-viestinä

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan terveydenhuollon ajanvarauskirjeissä on otettu käyttöön Suomi.fi-viestit 13.10.2025 alkaen. Tämä tarkoittaa sitä, että ajanvarauskirjeet tulevat asiakkaille jatkossa sähköisenä Suomi.fi viestinä, mikäli asiakas on hyväksynyt viestit käyttöönsä. Vuoden 2026 alusta Suomi.fi -viestit tulevat automaattisesti käyttöön valtakunnallisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti.

Etelä-Savon hyvinvointialueella paperipostin lähettämisestä luovutaan vaiheittain, kun Eloisan tietojärjestelmiä on yhdenmukaistettu.

  • Eloisan osalta Suomi.fi-viestien käyttöönotto ei vielä tarkoita sitä, että paperiposti loppuisi heti. Mutta kannustamme ottamaan Suomi.fi-viestit käyttöön nyt ja tutustumaan niihin muiden viranomaisten, esimerkiksi verottajan lähettämien viestien avulla, Eloisan sovelluspalvelujen palvelupäällikkö Hanna Huippa kertoo.

Erilaisia ajanvarauskirjeitä Eloisasta lähetetään kymmenisen tuhatta kuukausittain. Niiden lähettämisellä paperipostin sijaan sähköisinä Suomi.fi-viesteinä on merkittävä kustannus-, aikaviive- ja ympäristövaikutus.

Eloisan laskujen osalta paperittomaan palveluun voi siirtyä tekemällä e-laskutussopimuksen omassa pankkipalvelussa. Tällöin Eloisan laskut eivät saavu enää paperipostina, vaan e-laskuna omaan verkkopankkiin.

Miten Suomi.fi-viestit saa käyttöön?

Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan tunnistautuessasi Etelä-Savon hyvinvointialueen tai jonkin muun viranomaisen digitaalisiin palveluihin, mikäli viestejä ei ole aiemmin otettu vielä käyttöön. Ehdotus tulee näkyviin, kun on tunnistautumassa vahvasti johonkin julkisen hallinnon asiointipalveluun, eli palvelu käyttää tunnistautumisessa Suomi.fi-tunnistusta. Eloisan osalta kyseessä voi olla esimerkiksi OmaEloisaan, Kansalaisen terveyspalveluun tai hallinnon asiointipalveluun tunnistautuminen.

Suomi.fi-viestien hyväksymisen jälkeen viranomainen lähettää paperipostin sijaan viestinsä vain Suomi.fi-palveluun. Viestit ovat luettavissa heti Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun.

  • Suomi.fi-viestit pääsee esimerkiksi lukemaan heti, kun taas paperipostin saapumisessa kestää yleensä muutama päivä, Huippa sanoo.

Lisäksi voit valtuuttaa toisen henkilön käyttämään puolestasi Suomi.fi-viestejä. Jos et esimerkiksi itse kykene hoitamaan viranomaisasioitasi, toinen henkilö voi lukea sinulle saapuneen postin.

1.1.2026 Suomi.fi-viestit tulevat automaattisesti käyttöön


Suomi.fi-viestien käyttöön on hyvä totutella jo nyt. Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin kirjautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.

Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin. Henkilö voi myös siirtyä takaisin vastaanottamaan viranomaispostin paperipostina ilmoittamalla siitä Suomi.fi-viestien asetuksissa.