Ohjelmallinen höyryjunamatka elinvoimaisen maaseudun ja kulttuurin sekä Pieksämäki–Savonlinna-radan ja sen henkilöliikenteen puolesta oli menestys: Elämää radalle – täyttä höyryä! -tapahtuma 24.8.2025 houkutteli 136-paikkaisen junan täyteen sekä Huutokosken, Joroisten, Kolkontaipaleen ja Rantasalmen asemille ja radan varrelle kaikkiaan satoja ihmisiä.
Höyryveturin savupilven alla muisteltiin junakokemuksia ja lättähattumatkoja; innostuttiin Melekein mamsellin juoruista niin, että niitä höystettiin muistoilla paikallishistoriasta; kuultiin trubaduuri Kari Suhosen musisointia ja ostettiin Piirakkamummon koppa tyhjäksi. Iloinen puheenporina täytti vaunut, joita veti Pieksämäen Höyryveturiyhdistyksen väen haloilla ruokkima, 1921 Saksassa valmistettu raskas vaihtoveturi ”KANA”. Sen maksiminopeus on 40 kilometriä tunnissa, joten matka Pieksämäeltä Rantasalmelle ja takaisin kesti asemilla järjestettyine tapahtumineen liki yhdeksän tuntia.
Rantasalmen kunta järjesti Rantasalmen asemalla Joroisten kunnan, Aseman seudun kyläyhdistyksen ja Tuavihta Ay:n kanssa iltapäivällä Katse tulevaisuuteen -tilaisuuden. Siinä puhuneet vaikuttajat olivat yhtä mieltä siitä, että ratayhteys Pieksämäeltä Savonlinnaan ja edelleen Parikkalaan tulee saada kuntoon.
Etelä-Savon maakuntajohtajan Heini Utusen mielestä rataosuus pitää kunnostaa vaikka pala palalta: Laitaatsalmen silta on ratkaiseva osa, ja Savonlinna–Parikkala-osuuden kunnostamista puoltaa se, että kyseessä on Suomen suosituin kiskobussiyhteys. ”Lähetänkin tässä viestin liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle ja koko maan hallitukselle vetoomuksena tämän rataosuuden investoinneista. Nyt kun liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee alueiden kanssa 2030-luvun ostoliikennettä, haluamme varmistaa Savonlinna–Parikkala-liikenteen jatkumisen 2030-luvulla. Pieksämäki–Savonlinna-liikenteen käynnistämisen tulee olla yhdessä asetettu tavoite.”
”Rata tarvitaan ihmisille, matkailijoille ja raaka-aineelle. Sillä voitaisiin turvata huoltovarmuus kaikissa olosuhteissa ja kaikenlaisissa mahdollisissa kriisitilanteissa.”
Vaikuttajapuheenvuoron käyttivät myös kansanedustajat Oskari Valtola (kok.) Mikkelistä ja Vesa Kallio (kesk.) Kangasniemeltä, Rantasalmen kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja Juho Tiainen (kesk.) ja Joroisten kunnan hallintopäällikkö Virva Leväinen sekä Etelä-Savon kauppakamarin Savonlinnan kauppakamariosaston asiamies Miia Immonen. Puheenvuoroissa korostuivat Itä-Suomen asema, Savon radan ja Karjalan radan yhdistäminen, huoltovarmuus sekä esimerkiksi matkailua ja puuteollisuutta palveleva ilmastoystävällinen ja kestävä liikenne. Väläytettiinpä Laitaatsalmen siltaa kohteeksi Naton jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenoinvestointeihin Suomessa.
Valtolan mukaan ratayhteys voi nousta esille nopeastikin huoltovarmuuden näkökulmasta. Kallio mainitsi Suomen sisäisen eriytymisen, jonka raja menee Viitostiessä, ehkä kohta jopa Nelostiessä. ”Tämä tilaisuus, jossa on valtavasti ihmisiä, osoittaa sen, että emme ole unohdettu kansa. Nyt on aika vaikuttaa, sillä kun puolueissa tehdään ohjelmia seuraavalle vaalikaudelle, niin ne vaikuttavat tulevaan hallitusohjelmaan.”
Vaikuttamismahdollisuudet Joroisten ja Rantasalmen kuntien kautta avautuivat jo tapahtumassa, jossa osallistujat saivat kirjoittaa, mitä mahdollisuuksia Huutokoski–Parikkala-rata antaisi ja mihin rataa pitkin matkattaisiin. Vastauksissa korostuivat huoltovarmuus, henkilökohtaiset matkustustarpeet ja Saimaan matkailupotentiaalin hyödyntäminen. Matkakohteista nousivat esiin etenkin Savonlinna ja Etelä-Savon eri kohteet kuten Pieksämäki, mutta myös Helsinki. Tarvetta olisi kauko-, alue- ja paikallisliikenteelle.
Kunnat ovat myös avanneet yhteisen, kaikille avoimen eloaradalle@gmail.com-postilaatikon. Siihen lähetettyjä ajatuksia, kehittämisideoita ja muistoja voidaan käyttää mm. ratayhteyden edunvalvonnassa ja suunnittelussa, tulevaisuuden liikenteen kehittämisessä ja paikallishistorian tallentamisessa.
Ajatus Elämää radalle – täyttä höyryä! -tapahtumasta syntyi Kolkontaipaleen kyläyhdistyksessä, ja innostus levisi Lumovoimaa kulttuurista- ja Tulevaisuuden Huutokoski -hankkeisiin sekä Visit Joroinen ry:hyn. Liikkuvaan junaan tapahtumajärjestelyissä hyppäsivät Rantasalmen ja Joroisten kunnat, Aseman seudun kyläyhdistys ja Tuavihta Ay Rantasalmelta sekä Joroisten ja Huutokosken asemien yksityiset omistajat.
Järjestäjät saivat paljon hyvää palautetta ja toiveita samantyyppisestä tapahtumasta. Harmitusta aiheutti eniten se, että kaikille halukkaille ei riittänyt lippuja junaan. Esiintyjiä tapahtumassa oli kahdeksan. Pieksämäen Höyryveturiyhdistyksen höyryjunan liikkeellelähdön mahdollistivat yritys-, yhdistys- ja henkilötukijat, joita oli Joroisista, Rantasalmelta ja lähialueelta yhteensä 16.
Lumovoimaa kulttuurista- ja Tulevaisuuden Huutokoski -hanke saavat EU:n maaseuturahoitusta SavonLuotsi Leader ry:n kautta.
Kuvia tapahtumasta
Elämää radalle -tapahtuman järjestäneet hankkeet saavat EU:n maaseuturahoitusta SavonLuotsi Leader ry:ltä.

